Daancruise.reismee.nl

@ Sea Na Mystery Island

Zo weer een dagje voorbij vandaag weinig nieuws eigenlijk een drukke lunch het was cruisefair, is een soort demonstratie van alles wat er aanboord te doen is. Dus winkels, bar foto en de galley uiteraard. Dit begint altijd vroeg dus iedereen komt eerst lunchen, en dan ook en masse met ze alle.

Ik zal een beetje een verslag doen van een ordinaire dag op zee hoe mijn schema is. Het verschilt namelijk met een dag in port dan heb ik een andere shift.

Ik begin om acht uur in port ook als er niks anders is, zoals een crewchange etc. Eerst even ontbijten en dan naar deck 6 waar de main galley en het chef office is, even goedemorgen aan de chef en kijken of er geen menu changes zijn of andere toestanden. Dan naar deck 12 waar dus café del sol is, buffet is dan al open voor ontbijt en neem het over van de sous chef. Rond acht uur op zeedagen is er nog weinig aan de hand dus ga ik eerst iedereen even langs, check of alles genoeg boven is, meestal hoef je alleen wat bacon en gegrilde tomaten bij te bestellen en wat koude dingen maar dat doen de koks zelf, we hebben daar twee zogenaamde runners die dus de godganse dag op en neer van deck 12 naar zes gaan met de lift. Al het eten voor het buffet komt daar vandaan dus die gasten zijn wel belangrijk! Ontbijt is een lijn op zee ongeveer tot tien uur en de andere lijn tot elf uur. Dus zorgen dat de eerste lijn op tijd sluit want ze moeten meteen de set-up doen voor lunch die dan meteen om elf uur opengaat.Je overlegt dus ook constant met het restaurant supervisor, en checkt constant de lengte van de lijn, en de voorraad en je zorgt voor de foodtags voor de lunch. Als er iets niet snel genoeg komt moet je zelf naar beneden en die gasten in de main galley shit geven en daar weer overleggen met de sous chef daar.Ik ren mezelf dus ook rot van boven naar beneden. Rond tien uur heb ik meestal een meeting met de chef en sous chefs, en eventueel met de f&B of maître erbij over speciale evenementen etc., speciale gevallen, crewchanges noem maar op.

Dan de lunch is dus van 1100 tot 1430, meestal alleen in het begin druk, zo halverwege begint ook de grill (die halve friet/shoarma tent) dus daar de boel in de peiling houden, en alvast de set-up voor steakhouse doornemen met restaurant manager. Van half drie tot vijf heb ik m;n break, meestal lekker een middag tukkie, of een training. 's Avonds begint het buffet om half zes en the Steakhouse ook dus dat ook weer allemaal opstarten, en om vijf uur heb je ook nog kids diner en de pizzeria/tratoria opent, dus dan hebt je het effe heel druk met alles. Het buffet is dan alleen het eerste uur druk en daarna ben ik het meeste met the steakhouse bezig daar betalen ze een $25 covercharge dus dat moet wel goed zijn, ook de pizzeria kan 's avonds heel druk zijn dus daar moet je ook alert op zijn is aan de hele andere kant van de pool areas dus je loopt heel wat kilometers. Dan meestal rond tienen klaar en nog een half uurtje administratie in chefs office met een wijntje met chef altijd lachen even de dag door nemen. Die man blijft ongelofelijk lachen vandaag liep ie in een keer rondt met zo'n Santa hoed had ie helemaal verbrand groen geverfd als een soort Santa uit Trading Places, I have Always Be a rebel zegt ie dan. Dan is het nog een borrel in de crewbar of even computer en dan sleeping time!

Mart

Nou Daan je hoeft je niet te vervelen, je loopt van hier tot ginder, maar dat is goed voor je conditie moet je maar denken!!! Wel gezellig dat je als je klaar bent met je werk dat je zo'n gezellige chef hebt waar je goed mee kan lachen een goeie ontspanning na zo'n drukke dag!!!!
Wij wensen je vanuit een heel wit Hapert, toch een fijne kerst ondanks je hard moet werken!!! Succes en werkse met die dagen en voor als je klaar bent met je werk veel plezier dat zal dan toch weer lachen worden!!!!
Hartelijke groet van ons, Janus en Mart

Mieke

Ha Daan! Klinkt best goed zo'n dag. Veel regelen, en gelukkig niet al te vroeg op. Wel weer lange dagen, pfff. Wij zitten nu in Frankrijk. Heel raar weer, veel wind, dus voortdurend de helft van de liften dicht. In 2 dagen temp verschil van 25 graden gehad, zondag was het -18, nu +7! Voor de komende dagen ook geen peil op te trekken, dus we zien wel per dag. Hebben heerlijk appartementje, dus geen ramp. Flaine zelf is een droef gat, maar iets verderop ligt wel een leuk dorp. Konden we vandaag pas naar toe omdat eindelijk de weg schoon was. We denken aan je met Kerst! Werk ze deze dagen, ook dit overleef je weer! Kus van ons allen! XX